1143876.jpg

Haaste. Haluan nähdä sen sellaisena. Minulla on kokemusta haasteista. Ne ovat ehkä tärkeintä, mitä olen oppinut kaikista niistä jutuista. Jutuista? Mitä tarkoitan jutuilla? Sovitaan, etten kerro vielä. Pidän arvoituksista, ja usein kysymys on paras tapa vastata kysymykseen. Nyt minä kysyn edelleen, oletko sinä itse käynyt koskaan lentämässä ja keräämässä jotain? Oletko ollut tähti - vaihtanut näkökulmia, etsinyt ja kerännyt? Se, mitä olet ehkä kerännyt riippuu siitä, kuka sinä olet, ja mitä sinä täällä elämässäsi näet. Se mitä näet on sitä, mitä haluat nähdä, mitä sinä keräät ja mistä sinä teet kollaasisi. Mitä kollaasissasi on? Se on sinulla ja minulla erilainen, koska olemme katselleet eri planeettoja lennoillamme. Ja vaikka olisimme lentäneet samassa kurssissa, minä olisin ehkä huomannut renkaat ja sinä pinnan.

Olen pieni, mutta maailmani on silti levinnyt laajalle. Olen lentänyt ja mäiskähtänyt maahan.Sitten olen virittänyt uudelleen kompassini ja päättäväisenä valinnut suunnan tai jatkanut onnellisempana kuin koskaan. Olen lentänyt monella taivaalla, huomannut paljon ja hymyillyt. Tai sitten olen ollut sokea, mutta uskon, että sokeus ja valhe, kieltäminen ja välinpitämättömyys olisi raastanut minua niin, etten olisi voinut sietää niitä kauan. Onnellisuuteni on luottanut päätöksiin, irrottamiseen, vapauteen ja kärsivällisyyteen. Olen juonut sitä ystävistäni, kokenut rakkautta mihin ikinä meninkään ja ollut levollinen. Olen purrut hammasta ja yrittänyt ymmärtää ja taistella. Kaikki hyvä ei tosiaankaan ole helppoa. Hyvä taistelu kruunaa päivän.

Mitä tapahtuu, kun kaksi tähteä törmäävät? Törmäyksessä tulee paljon kipinöitä, ja tähdet voivat menettää palasia. Näistä sirpaleista tulee asteroideja (ehkä, en ole ihan varma, mutta toivon niin) koska materia eikä muukaan tässä maailmassa kamalan helposti katoa. Asteroidit (kutsutaan niitä nyt sillä nimellä) ottavat oman kurssinsa ja lentävät pois ja ehkä palaavat, ehkä eivät. Ne joka tapauksessa jäävät olemaan ja vaikuttamaan jollain arvaamattomalla hetkellä vaikuttavat johonkin, mikä ei osannut odottaa niitä. Mutta tähdet, mitä niille tapahtuu? Niiden menettävät sirpaleet ovat aluksi haavoja ja kirvelevät, koska avaruudessa on paljon tähtipölyä, jolta ne ovat ennen osanneet suojautua sillä palasella, joka niiltä nyt puuttuu. Mutta niistä tulee törmäyksessä avuttomia ja jotkut tähdet huomaavat pelkäävänsä jotain. Ne ehkä pelkäävät menettäneensä jonkin hyvin olennaisen osan, jota ilman ne kuihtuvat ja haalistuvat. Mutta juurikin se on haaste - oivaltaa ajan kanssa, ettei mitään hätää ole, ja että törmäykset ovat hyvin yksilöllisiä. Se, mitä tähdessä tapahtuu törmäyksen jälkeen, jää nähtäväksi. Jännittävää ja ehdottoman haastavaa on se, ettei ala miettiä irronneita osia ja antaa toisen tähden luulla, että ne ovat se, mitä sinä olet, vaikka ne ovat jo kaukana horisontissa - ne (sirpaleet) voivat aivan yhtä hyvin palata takaisin entistäkin rikkaampina, ja siihen saakka tähtien tulee tutustua siihen, mitä muutos heissä on taikonut. Tarkkanäköisyys ja kärsivällisyys auttavat keräämään oikealla hetkellä kaiken sen, mitä tähti todella tarvitsee.